Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Tarıma Dayalı Yatırımların
Desteklenmesi Hakkında Tebliğ
(TEBLİĞ NO: 2017/22)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; doğal kaynaklar ve
çevrenin korunmasını dikkate alarak kırsal alanda gelir düzeyinin
yükseltilmesi, tarımsal üretim ve tarıma dayalı sanayi entegrasyonunun
sağlanması için küçük ve orta ölçekli işletmelerin desteklenmesi, tarımsal
pazarlama altyapısının geliştirilmesi, gıda güvenliğinin güçlendirilmesi,
kırsal alanda alternatif gelir kaynaklarının oluşturulması, kırsal ekonomik
altyapının güçlendirilmesi, tarımsal faaliyetler için geliştirilen yeni teknolojilerin
üreticiler tarafından kullanımının yaygınlaştırılması, yürütülmekte olan kırsal
kalkınma çalışmalarının etkinliklerinin artırılması, kırsal toplumda yerel
kalkınma kapasitesinin oluşturulmasına katkı sağlamak için yeni teknoloji
içeren yatırımların desteklenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 1/1/2016-31/12/2020 tarihleri
arasında, kırsal alanda ekonomik ve sosyal gelişmeyi sağlamak, tarım ve tarım
dışı istihdamı geliştirmek, gelirleri artırmak ve farklılaştırmak için kadın ve
genç girişimciler öncelikli olmak üzere gerçek ve tüzel kişilerin ekonomik
faaliyetlere yönelik yatırımlar için yapılacak hibe ödemelerine ilişkin
hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanunu, 22/2/2016 tarihli ve 2016/8541 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Tarıma Dayalı
Yatırımların Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Avan proje: Başvuru konusu olan tesise ait vaziyet
planı ile tesisin ihtiyaçlarına göre elde edilen verilere dayanılarak
hazırlanan plan ve kesitlerin yer aldığı projeyi,
b) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
c) Elektronik ağ: “www.tarim.gov.tr” internet
adresini,
ç) Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü,
d) Gerçek kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri taşıyan birey tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek
yatırımları,
e) Hibe sözleşmesi: Proje sahipleri ile il müdürlüğü
arasında imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile tarafların yetki ve
sorumluluklarını düzenleyen sözleşmeyi,
f) Hibeye esas proje tutarı: Bu Tebliğde belirtilen
kriterleri sağlayan hibe desteği verilecek giderler toplamını,
g) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüklerini,
ğ) İl proje değerlendirme komisyonu: Vali yardımcısı
başkanlığında; il gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü, yatırım izleme
koordinasyon başkanlığı veya il özel idaresi genel sekreterliği, il çevre ve
şehircilik müdürlüğü, ticaret borsası, ziraat odası başkanlığı ile ihtiyaç
duyulması halinde proje konusuna göre belirlenecek diğer ilgili üniversite,
sivil toplum kuruluşu ve kamu kurumu temsilcilerinden en az beş kişiden
oluşturulan ve bu Tebliğ kapsamında ilinde yapılan proje başvurularını
değerlendiren komisyonu,
h) İl proje yürütme birimi: İl düzeyinde programın
tanıtımından, projelerin uygulamasından ve tamamlanan projelerin izlenmesinden
sorumlu olan, yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürüten, ilgili şube
müdürü ve elemanları ile gerektiğinde il müdürlüğü ve diğer kamu kurumu
elemanlarının valilik oluruyla görevlendirilmesi ile oluşturulan en az üç
kişilik birimi,
ı) İlerleme raporu: Yatırımcı tarafından hazırlanıp üç
ayda bir il müdürlüğüne teslim edilen iş gerçekleşme raporunu,
i) Kapasite artırımı ve/veya teknoloji yenilenmesine
yönelik yatırım: Faal olsun veya olmasın, çalışma ve üretim izinleri başvuru
sahibi adına olmak üzere yasal izinleri alınmış ve tarımsal ürünlerden belli
bir ürünün işlenmesi, depolanması ve paketlenmesine yönelik olarak yapılmış
tesisler, kırsal turizm hariç kırsal ekonomik altyapı yatırımları ile tarımsal
üretime yönelik sabit yatırımlar için yeni teknolojiler içeren makine-ekipman
alımları ve gerekli olması halinde inşaat giderini kapsayan yatırımı,
j) Kısmen yapılmış yatırımların tamamlanmasına yönelik
yatırım: Tarımsal ürünlerden belli bir ürünün işlenmesi, depolanması,
paketlenmesi ile tarımsal üretime yönelik sabit yatırım projelerine yönelik
olarak inşaatı yarım kalmış tesislerin inşaatının tamamlanması ve gerekli
makine ekipmanının alımını ya da inşaatı tamamlanmış ancak üretime geçmemiş
tesislerin makine ekipman alımlarını içeren projeyi,
k) Kırsal alan: 31/12/2012 tarihli TÜİK verilerine
dayanılarak nüfusu 20.000’den az olan tüm illerdeki yerleşim yerlerini,
l) Kırsal ekonomik altyapı: Kırsal turizm, bilişim
sistemleri ve eğitimi, el sanatları ve katma değerli ürünler, çiftlik
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemlerini,
m) Merkez proje değerlendirme komisyonu: İl proje
değerlendirme komisyonu tarafından yapılan inceleme ve değerlendirmeler
sonucunda uygun görülen öncelikle proje başvurularına ait değerlendirme
raporlarını, ihtiyaç olması halinde uygun görülen proje başvurularını, bu
Tebliğde yer alan esaslar doğrultusunda değerlendiren ve Genel Müdürlükçe;
aralarında ilgili Genel Müdür Yardımcısı ve Daire Başkanının bulunduğu en az
beş, en fazla dokuz kişiden oluşturulan komisyonu,
n) Nihai rapor: Yatırımcı tarafından yatırıma ait
fiili uygulamaların tamamlanmasını takiben son ödeme talebi evrakı ile birlikte
hazırlanıp il müdürlüğüne teslim edilen ve il müdürlüğünce uygun kabul edilen
raporu,
o) Ödeme icmal tablosu: Yalnız bir yatırıma ait olan o
dönemin inşaat ödemeleri ile makine, ekipman ve malzeme ödemelerini kapsayan
tabloyu,
ö) Program: Kırsal kalkınma yatırımlarının
desteklenmesi programını,
p) Proje: Hibe desteğinden yararlanabilmek için
belirlenmiş nitelikleri sağlayan gerçek ve tüzel kişilerin gerçekleştirecekleri
yatırım projelerini,
r) Proje toplam tutarı: Program kapsamında hibeye esas
proje tutarı ile tamamı yatırımcı tarafından gerçekleştirilen ayni katkı
tutarının toplamını,
s) Tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar:
Büyükbaş, küçükbaş, hindi ve kaz yetiştiriciliği, su ürünleri ve kültür mantarı
üretimine yönelik sabit yatırım tesislerini,
ş) Tarımsal ürün: Tütün hariç tüm bitkisel ürünleri,
hayvansal ürünleri ve su ürünlerini,
t) Tatbikat projesi: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre arazi ve zemin etütleri yapılmış, yapı elemanları
kesitlerinin ölçülendirilip boyutlandırıldığı, inşaat sistem ve gereçleriyle
teknik özelliklerinin belirtildiği, mimari, statik, elektrik, sıhhi tesisat
projeleri ile maliyet hesapları dahil her türlü ayrıntıyı içeren projeyi,
u) Tüzel kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri sağlayan bireylerin yasal olarak oluşturdukları ticari ortaklıklar
tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek yatırımları,
ü) Uygulama sözleşmesi: Yatırımcılar ile proje
kapsamında satın aldıkları makine, ekipman ve malzeme ile inşaat işlerini
sağlayan yükleniciler arasında yapılacak akdi,
v) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında proje hazırlayıp
başvuruda bulunan ve başvurusu kabul edilerek hibe sözleşmesi imzalayan gerçek
ve tüzel kişileri,
y) Yenilenebilir enerji: Jeotermal, biyogaz, güneş ve
rüzgar enerjisini,
z) Yeni yatırım tesisi: Tarımsal ürünlerden belli bir
ürünün işlenmesi, depolanması, paketlenmesi ile yenilenebilir enerji kullanan
sera, kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından kırsal turizm ve tarımsal üretime
yönelik sabit yatırım projelerine yönelik olarak henüz yapı ruhsatı alınmamış
yatırım yerinde temelden yapılacak inşaat ve makine ekipman alımını kapsayan
tesisi,
aa) Yüklenici: Hibe sözleşmesi akdedilen yatırım
projesi kapsamında yatırımcılar tarafından satın alınacak makine, ekipman ve
malzeme ile inşaat işlerini sağlayan bağımsız gerçek ve tüzel kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı
Uygulama Birimleri
Genel Müdürlük
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki çalışmaları Bakanlık
adına Genel Müdürlük yürütür. Genel Müdürlük;
a) Programın tanıtımını ve yatırımcıların
bilgilendirilmesini sağlar. Program kapsamında yapılacak çalışmaların
kontrolüne, idari, mali, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir
şekilde yürütülmesine destek verir.
b) Program ile ilgili olarak, yıllık yatırım programı
ve bütçe teklifi hazırlıkları, bu tekliflerin ilgili Bakanlık birimlerine
iletilmesi ve bu tekliflerin kabulü için gerekli çalışmaları yapar.
c) Programın izleme ve değerlendirmesini yapar veya
yaptırır.
İl müdürlüğü
MADDE 6 – (1) İl müdürlüğü, program kapsamındaki
çalışmaların Bakanlık adına 46 ncı maddede belirtilen sorumlulukların idari,
mali, hukuki, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir şekilde
yürütülmesini ve program kapsamında yapılacak tüm çalışmaların il bazında
uygulanmasını, izlenmesini, sekretaryasını ve koordinasyonunu sağlar.
İl proje değerlendirme komisyonu ve il proje yürütme
birimi
MADDE 7 – (1) İl Proje Değerlendirme Komisyonu;
a) Program kapsamında alınan hibe başvurularının idari
uygunluğunu, başvuru sahiplerinin ve projelerin uygunluğunu kontrol eder,
başvuruları ön değerlendirme ve genel değerlendirme kriterleri açısından
inceler, tüm proje başvurularının nihai puanlarını tespit eder, değerlendirme
raporlarını ve sonuç tablolarını hazırlar, program teklif listelerini belirler.
b) Başvuruların, bu Tebliğe, uygulama ve değerlendirme
rehberine uygun olarak il düzeyinde değerlendirilmesinden sorumludur. Komisyon
en az beş kişiden oluşturulur.
(2) İl proje yürütme birimi;
a) İl düzeyinde programın tanıtımı, projelerin
uygulanması ve tamamlanan projelerin beş yıl süreyle izlenmesi ile ilgili
olarak yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürütür. Bu birim; ilgili
şube müdürü ve elemanları ile gerektiğinde il müdürlüğü ve diğer kamu kurumu
elemanlarının valilik oluruyla görevlendirilmesi ile en az üç kişiden oluşur.
b) İl düzeyinde proje hazırlanması aşamasında
potansiyel başvuru sahiplerini program hakkında ve proje başvurularının
hazırlanması konusunda bilgilendirir.
c) İl proje yürütme biriminde görevli elemanlar il
proje değerlendirme komisyonunda görevlendirilemez. İl proje değerlendirme
komisyonunda görevlendirilen üyeler hiçbir şekilde il proje yürütme birimi
elemanlarından oluşturulamaz.
ç) Hibe sözleşmesi imzalanmadan önce; başvuru
aşamasında elektronik ortama girişi yapılan bilgi ve belgelerle sunulan hibe
sözleşmesi ve eklerinin uyumunu ve mevzuata uygunluğunu inceler. İnceleme
sonucunu bir rapora bağlar ve hibe sözleşmesi imzalamaya yetkili il müdürüne
sunar.
d) Projelerin uygulamasını bu Tebliğ, yürürlükteki
ilgili mevzuat ve bu amaçla Genel Müdürlük tarafından hazırlanan uygulama
rehberi, satın alma kitabı, genelgeler ve uygulama talimatları hükümleri
doğrultusunda kontrol eder, izler ve değerlendirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı
Tarıma Dayalı
Ekonomik Yatırım Konuları Yatırım Yeri ve Yatırım
Süresi
Yatırım konuları
MADDE 8 – (1) Ekonomik yatırım konularında;
a) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik yeni tesislerin yapımı,
b) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik mevcut faal olan veya olmayan tesislerin kapasite
artırımı ve/veya teknoloji yenilenmesi,
c) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik kısmen yapılmış yatırımların tamamlanması,
ç) Yenilenebilir enerji kaynakları kullanan yeni
seraların yapımı,
d) Bu Tebliğ kapsamında bulunan konularla ilgili
tarımsal faaliyetlere yönelik yapılmış tesisler ile bu Tebliğ kapsamında
yapılacak tesislerde, ayrıca üç dekardan küçük olmaması şartıyla örtü altı
kayıt sistemine kayıtlı mevcut modern seralarda kullanılmak üzere;
yenilenebilir enerji kaynaklarından jeotermal ve biyogazdan ısı ve/veya
elektrik üreten tesisler ile güneş ve rüzgar enerjisinden elektrik üreten
tesislerin yapımı,
e) Tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar,
f) Hayvansal ve bitkisel orijinli gübre işlenmesi,
paketlenmesi ve depolanması,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Kırsal ekonomik altyapı yatırım konularında;
a) Kırsal turizm yatırımları,
b) Çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik
altyapı sistemleri,
c) El sanatları ve katma değerli ürünler,
ç) Bilişim sistemleri ve eğitimi,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(3) Tarımsal ürünlerin işlenmesi kapsamında, başka bir
yatırım tesisinde ilk işlemesi yapılan mamul ürünün ikincil işlenmesine ve
paketlenmesine yönelik yatırım teklifleri hibe desteği kapsamında
değerlendirilmez. Sert kabuklu meyveler bu madde kapsamında değildir.
(4) Un ve karma yem konularında yeni yatırım tesisi
başvuruları kabul edilmez. Kütlü pamuk konusunda kapasite artırımı ve/veya
teknoloji yenileme dışındaki başvurular kabul edilmez. Çay konusunda sadece yaş
çay üretiminin yapıldığı illerdeki başvurular kabul edilir.
(5) Tarımsal ürünlerin depolanmasına yönelik yeni
tesis başvurularında sadece çelik silo ve soğuk hava deposu hibe desteği
kapsamında değerlendirilir.
(6) Yatırımcılar bu Tebliğ kapsamında tüm yatırım
konularında ülke genelinde sadece bir adet proje başvurusunda bulunabilir.
(7) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından kırsal
turizm için yeni tesis, diğer yatırımlar için kapasite artırımı ve/veya
teknoloji yenileme konusunda başvuru yapılabilir. Ayrıca, kırsal turizm ve el
sanatları ve katma değerli ürünler konularına sadece kırsal alanda başvuru
yapılabilir.
(8) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından çiftlik
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri hariç, bütün
başvurularda başvuruya esas yatırım konusunun hibe desteği kapsamında
değerlendirilebilmesi ve hibe desteğinden yararlanabilmesi için, alınmış veya
alınacak olan yapı ruhsatı ve yapı kullanım izin belgelerinin mutlaka başvuru
konusu ile uyumlu olması gerekir.
(9) Tarımsal amaçlı kooperatifler, birlikler ile
bunların üst birlikleri hariç, son başvuru tarihinde faaliyet süresi beş yılını
doldurmamış tesisler Kapasite Artırımı ve Teknoloji Yenileme niteliğinde
başvuruda bulunamaz. Ayrıca daha önce Kırsal Kalkınma Yatırımlarının
Desteklenmesi Programı Çerçevesinde hibe desteğinden yararlanmış olan tesisler
için nihai rapora bağlanma tarihi itibarı ile beş yılını doldurmamış olanlar
Kapasite Artırımı ve Teknoloji Yenileme veya Tamamlama niteliğinde bu Tebliğ
kapsamında hibe başvurusunda bulunamaz.
(10) Bütün başvurularda yatırım yerinin; başvuru
sahibi adına olması veya Hazine, belediye, il özel idaresi, ticaret odası,
sanayi odası, ziraat odası, ticaret borsası, Vakıflar Genel Müdürlüğü, organize
sanayi bölgesi, tarıma dayalı ihtisas organize sanayi bölgesi ve küçük ihtisas
sanayi sitesinden başvuru sahibi adına bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
en az yedi yıl tahsis/irtifak tesis edilmiş olması veya Hazine, belediye, il
özel idaresi, ticaret odası, sanayi odası, ziraat odası, ticaret borsası, Vakıflar
Genel Müdürlüğü ile bunlar dışında kalan tüzel ve gerçek kişilerden bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren en az yedi yıl kiralanmış olması gerekir. Tarımsal
amaçlı kooperatiflerce balıkçı barınaklarına yapılacak olan bütün yatırım
konularına ait başvurularda yedi yıl kira süresi şartı aranmaz.
(11) Yatırım, mülkiyeti veya kullanım hakkı başvuru
sahibine ait olmak üzere bitişik birden fazla parselde yer alabilir. Mevcut
seralarda kullanılmak üzere yenilenebilir enerji üretim tesisi konulu başvurularda
güneş enerjisi kullanılması halinde teknik gerekçelerinin açıklanması ve ilgili
mevzuata aykırı olmaması durumunda paneller komşu parsellerde yer alabilir.
(12) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından çiftlik
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri konusunda yapılan
başvurularda mevcut kümeslerin 18/3/2010 tarihli ve 5977 sayılı Biyogüvenlik
Kanunu hükümleri ile birlikte 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner
Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu hükümlerine göre zorunlu olan
biyogüvenlik tedbirleri hibe kapsamında değerlendirilir.
(13) Niteliği yeni tesis olan başvurular sadece kırsal
alan ve tarıma dayalı ihtisas organize sanayi bölgelerinde yapılır.
Uygulama illerinin yatırım konuları
MADDE 9 – (1) Program çerçevesinde Afyonkarahisar, Ağrı,
Amasya, Ankara, Aydın, Balıkesir, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çankırı, Çorum,
Denizli, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, Erzurum, Giresun, Hatay, Isparta,
Mersin, Kars, Kastamonu, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa, Kahramanmaraş,
Mardin, Muş, Nevşehir, Ordu, Samsun, Sivas, Tokat, Trabzon, Şanlıurfa, Uşak,
Van, Yozgat, Aksaray, Karaman, Ardahan illerinde;
a) Yaş meyve sebze tasnif, paketleme ve depolama
yatırımları hariç bitkisel ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve depolanması,
b) Hayvansal ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması konusunda sadece ham derinin işlenmesi ve günlük en fazla 20 baş
hayvan kesim kapasiteli mezbaha,
c) Soğuk hava deposu,
ç) Çelik silo,
d) Hayvansal ve bitkisel orijinli gübre işlenmesi,
paketlenmesi ve depolanması,
e) Yenilenebilir enerji kullanan yeni sera,
f) Yenilenebilir enerji üretim tesisleri,
g) Kırsal ekonomik alt yapı yatırım konularından;
çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri, bilişim
sistemleri ve eğitimi yatırımları.
(2) Adana, Adıyaman, Antalya, Artvin, Bilecik, Bingöl,
Bitlis, Bolu, Edirne, Eskişehir, Gaziantep, Gümüşhane, Hakkari, İstanbul,
İzmir, Kayseri, Kırklareli, Kırşehir, Kocaeli, Muğla, Niğde, Rize, Sakarya,
Siirt, Sinop, Tekirdağ, Tunceli, Zonguldak, Bayburt, Kırıkkale, Batman, Şırnak,
Bartın, Iğdır, Yalova, Karabük, Kilis, Osmaniye ve Düzce illerinde ise;
a) Bitkisel ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
b) Hayvansal ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
c) Su ürünlerinin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
ç) Soğuk hava deposu,
d) Çelik silo,
e) Hayvansal ve bitkisel orijinli gübre işlenmesi,
paketlenmesi ve depolanması,
f) Yenilenebilir enerji kullanan yeni sera,
g) Yenilenebilir enerji üretim tesisleri,
ğ) Tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar,
h) Kırsal ekonomik alt yapı yatırım konularından;
kırsal turizm, çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı
sistemleri, el sanatları ve katma değerli ürünler, bilişim sistemleri ve
eğitimi yatırımları,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
Yatırım süresi
MADDE 10 – (1) Yatırım projelerinin fiziki olarak
tamamlanma son tarihi 1/10/2018’dir. Bu tarih itibarıyla fiziki olarak
tamamlanamayan projeler, yatırımcıların talebi ve il müdürlüğünün uygun görmesi
halinde kendi kaynakları ile doksan günü aşmamak üzere verilecek süre içinde
fiziki gerçekleşmesi tamamlanır. 1/10/2018 tarihinde veya ek süre sonunda
fiziki gerçekleşmeleri tamamlanmış olan ancak yasal izinlerini alamamış
yatırımlar için ise yatırımcının başvurması halinde doksan günü aşmamak üzere
yasal izinleri alabilmesi için süre verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru Sahiplerinde Aranılacak Özellikler
Ekonomik yatırımlar için başvuru sahiplerinde aranacak
özellikler
MADDE 11 – (1) 8 inci maddede belirtilen yatırım konularını
gerçekleştirmek üzere hazırlanacak proje başvuruları gerçek ve tüzel kişiler
tarafından yapılır.
(2) Kırsal ekonomik alt yapı konularından kırsal
turizm ve el sanatları ve katma değerli ürünler hariç başvuru sahibi gerçek ve
tüzel kişilerin, Bakanlık tarafından oluşturulan çiftçi kayıt sistemine veya
Bakanlık tarafından oluşturulmuş diğer kayıt sistemlerine son başvuru tarihinden
önce kayıtlı olması gerekir.
(3) Tüm yatırımlara yönelik proje konularına
başvurabilecek tüzel kişilerin idari ve mali açıdan kamudan bağımsız olması
gerekir.
(4) Tüm yatırımlar için son başvuru tarihinden önce
kurulan;
a) Kollektif şirket, limited şirket ve anonim şirket
şeklinde kurulmuş olan şirketler ve bunların aralarında oluşturdukları
ortaklıklar,
b) Tarımsal amaçlı kooperatifler, üretici birlikleri
ile bunların üst birlikleri,
ekonomik yatırım konularına tüzel kişilik olarak
başvurabilirler.
(5) Dördüncü fıkranın (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen kuruluşlar, kuruluş tüzüklerinde/ ana sözleşmelerinde belirtilen
faaliyet alanları ile ilgili yatırım konularına başvurabilir.
(6) Dördüncü fıkranın (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen kuruluşların proje başvurusu, hibe sözleşmesi imzalanması ve
uygulamaların gerçekleştirilmesi konularında yetkili kurullarından son başvuru
tarihinden önce yetki almış olması ve bu yetki belgesini proje başvurularında
ibraz etmiş olmaları gerekir.
Uygun olmayan başvuru sahipleri
MADDE 12 – (1) 11 inci maddede açıklanan gerçek ve tüzel
kişilikler haricindekiler hibe başvurusunda bulunamazlar.
(2) Önceki tebliğler kapsamında hibe sözleşmesi
imzalayan yatırımcılardan yatırımını henüz nihai rapora bağlayamayanlar, hibe
başvurusunda bulunamazlar.
(3) Tarımsal amaçlı kooperatifler ve birlikler hariç,
tüzel kişi ortaklarının gerçek kişi olması halinde ortaklar gerçek kişi olarak
hibe başvurusunda bulunamaz. Ayrıca tüzel kişi ortaklarının tüzel kişi olması
halinde de tüzel kişi ortaklar ayrı olarak hibe başvurusunda
bulunamaz. Gerçek ve/veya tüzel kişiler kendileri hibe başvurusunda bulunmaları
halinde oluşturdukları ya da oluşturacakları farklı tüzel kişi olarak ayrıca
hibe başvurusunda bulunamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hibeye Esas Proje Toplam Tutarları ve Destekleme Oranı
Ekonomik yatırım konularında yatırım tutarı ve
destekleme oranı
MADDE 13 – (1) Ekonomik yatırım konularında hibeye esas
proje tutarı;
a) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
yatırım konularında hibeye esas proje tutarı; yatırım niteliği yeni tesis olan
başvurularda 2.000.000 Türk Lirası, yatırım niteliği kapasite artırımı ve/veya
teknoloji yenileme olan başvurularda 1.500.000 Türk Lirası, yatırım niteliği
tamamlama olan başvurularda ise 1.750.000 Türk Lirası,
üst limitini geçemez.
(2) Kırsal ekonomik alt yapı yatırım konularında
hibeye esas proje tutarı;
a) 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
yatırım konularında hibeye esas proje tutarı; kırsal turizme yönelik niteliği
yeni tesis olan yatırımlar için 1.500.000 Türk Lirası, diğer yatırım konuları
için 500.000 Türk Lirası,
üst limitini geçemez.
(3) Hibeye esas proje tutarı alt limiti en az 30.000
Türk Lirası’dır. Bu limitin altındaki başvurular kabul edilmez.
(4) Hibeye esas proje tutarının %50’sine hibe yoluyla
destek verilir. Diğer %50’si oranındaki tutarı başvuru sahipleri temin etmekle
yükümlüdür.
(5) Proje bütçesi KDV (Katma Değer Vergisi) hariç
hazırlanır.
(6) Proje toplam tutarının; bu maddede belirlenen
hibeye esas proje tutarını aşması durumunda, artan kısma ait işlerin proje
sahiplerince ayni katkı olarak finanse edilmesi ve yatırım süresi içerisinde
tamamlanması gerekir. Bu durumun hibe başvurusu ile beraber taahhüt edilmesi
şarttır.
(7) Küçük ve orta ölçekli ekonomik faaliyetlere
yönelik yatırım tesislerinin desteklenmesi amaçlandığından, başvuruda
belirtilen proje toplam tutarı ile yatırım konusunun tam olarak gerçekleşmesi
sağlanır.
ALTINCI BÖLÜM
Proje Giderleri
Hibe desteği kapsamındaki proje gider esasları
MADDE 14 – (1) Bu Tebliğ kapsamında hibe desteği verilecek
proje giderlerinin;
a) Yatırımcı ile akdedilen hibe sözleşmesinden sonra
gerçekleştirilmesi,
b) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan tatbikat projesinde
belirtilmiş olması ve hibe desteği verilecek proje giderleri kapsamında yer
alması,
c) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan proje bütçesi
tablosundaki hibeye esas proje giderlerinin, tüm başvurularda 13 üncü maddede
belirtilen limitlerin içerisinde kalması,
ç) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan iş planında
öngörülen yatırım süresi içerisinde gerçekleşmesi, hibe desteği kapsamındaki
giderlerin Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma kitabında belirtilen
kurallara uygun olarak gerçekleştirilmesi ve belgelere dayandırılması,
gerekir.
Gider kalemleri
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde;
öngörülen yatırım projesinin ayrılmaz bir parçası ve projenin faaliyete geçmesi
için kaçınılmaz olan bu maddede belirtilen giderler, ilgili bölümlerde
belirtilen istisnalar geçerli olmak kaydıyla hibe desteği kapsamında
değerlendirilir.
(2) Yatırım uygulamalarına ait;
a) İnşaat işleri alım giderlerine,
b) Makine, ekipman ve malzeme alım giderlerine,
hibe desteği verilir.
(3) Yatırımcılar tarafından, proje kapsamında satın
alınacak ve hibe desteği verilecek tüm makine, ekipman, malzeme ve inşaat
işleri ihale sonucunda belirlenen yüklenicilerle yapılacak sözleşmeler
kapsamında sağlanır.
(4) Yatırımcılar ve ortakları tarafından sürekli
çalıştırılan, düzenli, dönüşümlü, yarı zamanlı ve geçici olarak işe alınmış
kişiler, kamu çalışanları, kamu kurumları ile kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlar yüklenici olamaz.
(5) Hibeye esas proje tutarını oluşturan, hibe desteği
verilecek proje giderleri mutlaka teknik projeye ve piyasa etütlerine
dayandırılır ve proje başvurularında ayrıntılı olarak belirtilir.
(6) Hibe sözleşmesine bağlanan hibeye esas proje
tutarı, uygulama sürecinde artırılamaz. Ancak sözleşmeye bağlanan tutarı
aşmamak kaydıyla gider kalemleri arasında ilgili maddelerde belirtilen kısıt ve
limitlere aykırı olmamak üzere aktarımlar yapılabilir.
(7) Yatırımcı, hibeye esas proje giderlerinden inşaat
ve makine ekipmanı ayrı ayrı ihale edebileceği gibi bu giderlerin tamamını tek
bir ihale şeklinde de gerçekleştirebilir.
İnşaat işleri alım giderleri
MADDE 16 – (1) Program kapsamında hibe desteği verilecek
inşaat işleri alım giderleri, projenin faaliyete geçmesi için kaçınılmaz olan
inşaat işlerini kapsar.
(2) Yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje
gideri sadece inşaat faaliyetinden ibaret olamaz. Ancak çelik silo, soğuk hava
deposu ve yenilenebilir enerji kaynakları kullanan sera yatırımları sadece
inşaat faaliyetinden ibaret olabilir.
(3) İnşaatın yapılma yöntemi ile kullanılacak
teknolojiyi açıklayan, inşaat işleriyle doğrudan ilgili malzeme, işçilik,
makine, ekipman kullanım veya iş makinesi giderlerini kapsayan ve gider türü,
ölçü birimi, miktar, birim fiyat ve tutar ayrıntılarını da ihtiva eden taslak
yapım şartnameleri ve uygulama aşamalarını süreleriyle birlikte gösterir bir iş
programı da proje başvuruları ekinde sunulur.
(4) İnşaat işleriyle ilgili mimari, statik, elektrik,
sıhhi tesisat ve çevre düzenlemesine ait uygulama projelerinin ve bu projelere
ait metraj ile keşif özetlerinin imzalı suretleri incelenmek üzere hibe
sözleşmesi ekinde sunulmuş olması gerekir. İnşaat işleriyle ilgili mimari,
statik, elektrik, sıhhi tesisat ve çevre düzenlemesine ait uygulama projelerini
hazırlayan kişinin ilgili meslek odasına kayıtlı olması şarttır.
(5) İdari kısımlarla ilgili harcamalar, hibeye esas
inşaat giderinin %15’ini, çevre düzenlemelerinde de hibeye esas inşaat
giderinin %15’ini aşamaz.
(6) İdareye ait personel odaları, yatakhane,
yemekhane, bakıcı evi, teşhir ve satış reyonu, bekçi kulübesi idari kısım
olarak değerlendirilir, bahçe duvarı, çit, tesis bahçesinin düzenlenmesi gibi
bölüm ve bunlara ait giderler çevre düzenlenmesi olarak değerlendirilir ve bu
maddenin beşinci fıkrası gereği işlem görür.
(7) Mesken ve benzeri yapıları kapsayan proje
başvuruları hibe desteği kapsamında değerlendirilmez.
(8) İnşaat işleri ile ilgili ulusal mevzuat gereğince
alınması gerekli izin, ruhsat, denetim işleri ve uygulamalarda yapılması
zorunlu olan tüm işlemlerin yerine getirilmesinden yatırımcılar sorumludur.
(9) Çelik silo, sera ve soğuk hava deposu yatırımları
hariç yeni tesis ve tamamlama yatırımlarında inşaat gideri, hibeye esas proje
tutarının %80’inden fazla olamaz. Kapasite artırımı ve/veya teknoloji
yenilemeye yönelik yatırımlarda ise inşaat gideri hibeye esas proje tutarının
%20’sinden fazla olamaz. Ancak kırsal ekonomik altyapı yatırımlarına yönelik
başvurularda bu oran aranmaz.
(10) Yenilenebilir enerji olarak jeotermal kaynağın
kullanılacağı yatırımlarda kuyu maliyetinin hibe desteğinden yararlanabilmesi
için elde edilen enerjinin mevcut veya bu Tebliğ kapsamında kurulacak tesiste
kullanılması şarttır. Sadece jeotermal kuyu için hibe desteği verilmez.
(11) Yenilenebilir enerji olarak jeotermal, biyogaz,
güneş ve rüzgar enerjisi kullanacak bütün yatırım konularında yenilenebilir
enerji üretimi mevcut veya bu Tebliğ kapsamında kurulacak tesisin kurulu güç
üzerinden hesaplanan yıllık enerji ihtiyacının en az %51’ini en fazla %110’unu
karşılayacak şekilde projelendirilmesi halinde hibe desteğinden
faydalandırılır. Elde edilen enerji, mevcut veya bu Tebliğ kapsamında kurulacak
tesisteki enerji ihtiyacının %110’unu aşması durumunda elde edilen toplam
enerji ile tesiste ihtiyaç duyulan enerji oranlanarak hibe ödemesi yapılır. Bu
oranların dışında kalan kısımlar ayni katkı olarak karşılanır.
(12) Yenilenebilir enerji olarak biyogaz, güneş ve
rüzgâr enerjisi kullanarak elektrik üretecek bütün yatırım konularında
enerjinin ulusal şebekeye bağlanması şarttır. Bu maddenin on birinci fıkrasında
belirtilen kriterlerin karşılanması şartı ile hibe ödemeleri bağlantı
sözleşmesinde belirtilen kurulu güç üzerinden yapılır. Bağlantı sözleşmesinde
belirtilen gücün, bağlantı izni ve ruhsatı veren kurumdan kaynaklanan
sebeplerle projesinde öngörülen kurulu gücün %51’in altına düşmesi ve bu
durumun da resmî belgelerle tespit edilmesi halinde, yenilenebilir enerji üretim
tesisi başvurularında hibe sözleşmesi tasfiye edilerek teminat yatırımcıya iade
edilir. Yenilenebilir enerji üretimi, başvuruya esas yatırım projesinin bir
ünitesi ise bu durumda projede enerji ünitesine ait giderler hibeye esas proje
tutarından düşürülerek yatırımın geri kalan kısmı hibe desteği kapsamında
değerlendirilir.
Makine, ekipman ve malzeme alım giderleri
MADDE 17 – (1) Program çerçevesinde yapılacak yeni makine,
ekipman ve malzeme alımları, üretimi de içeren bir proje bütününün parçası
olduğu takdirde finanse edilir.
(2) Yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje
gideri sadece makine ve ekipman alım giderinden ibaret olamaz.
(3) Tamamlama ile kapasite artırımı ve/veya teknoloji
yenilenmesine yönelik proje tekliflerinde hibeye esas proje tutarının tamamı
makine ve ekipman alım giderinden ibaret olabilir.
(4) Makine ve ekipman alımlarında, alım bedeli ile
proje sahasına teslim giderleri, montaj giderleri tek bir alım faturası
şeklinde düzenlenmesi durumunda hibe desteği verilir. Ayrı faturalandırılması
durumunda sadece mal alım bedeline hibe desteği verilir.
(5) Makine ve ekipman ile ilgili taslak teknik
şartname proje başvuruları ekinde sunulur ve projede kullanım amacı belirtilir.
(6) Makine, ekipman ve malzeme alım giderleri
kapsamında, demirbaş eşya, mobilya, mefruşat alımı gibi giderler ve tesis
tamamlandıktan sonra tesisin işletilmesine yönelik hammadde veya malzeme
giderlerine hibe desteği verilmez. Ancak kırsal ekonomik altyapı
yatırımlarından kırsal turizm konusunda yapılan başvurularda demirbaş eşya,
mobilya, mefruşat alım giderleri hibe kapsamında değerlendirilir.
(7) Trafo satın alımları hibe desteği kapsamında
değildir.
(8) Yenilenebilir enerji kaynaklarından enerji üreten
tesisler hariç enerji nakil hattı satın alımları hibe desteği kapsamında
değildir.
(9) Yeni tesis ve tamamlama konusu dışında jeneratör
satın alımları hibe desteği kapsamında değildir.
(10) Bilişim sistemleri ve eğitimi ile ilgili satın
alımlar; makine, ekipman ve malzeme alım giderleri kapsamında değerlendirilir.
(11) Ekonomik yatırım konularında makine, ekipman ve
malzeme alım giderlerine ait teknik şartnameyi, metraj ve keşfi, makine
yerleşim planını ve bina büyüklüğü ile alınan makinelerin uyumlu olduğuna dair
raporu hazırlayan ve tasdik eden kişilerin ilgili meslek odasına kayıtlı olması
şarttır.
Proje kaynaklarından karşılanamayacak giderler
MADDE 18 – (1) 16 ve 17 nci maddelerde açıklanan proje
giderlerine uygun olmayan ve hibe desteği kapsamı dışında kalan giderler
şunlardır:
a) Her türlü borçlanma giderleri.
b) Faizler.
c) Başka bir kaynaktan finanse edilen harcama ve
giderler.
ç) Kira giderleri.
d) Kur farkı giderleri.
e) Arazi, arsa ve bina alım bedelleri.
f) Bina yakıt, su, elektrik ve apartman aidat
giderleri.
g) Ayrı faturalandırılmış nakliye, montaj giderleri.
ğ) Bankacılık giderleri.
h) Denetim giderleri.
ı) KDV de dâhil iade alınan veya alınacak vergiler.
i) İkinci el mal alım giderleri.
j) Proje yönetim ve danışmanlık giderleri.
k) Makine tamir ve parça alım giderleri.
l) Laboratuvar sarf malzemeleri.
(2) Program kapsamında; hibe sözleşmesi onaylanmayan
projelerle ilgili yapılan hiçbir harcama karşılanmaz, bu giderlerden dolayı
herhangi bir sorumluluk ve yükümlülük üstlenilmez.
(3) Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma
kitabında belirtilen usul ve esaslara uygun olarak gerçekleştirilmeyen,
belgelendirilmeyen ve ibraz edilmeyen her türlü satın alma giderleri, hibeye
esas gider kapsamında olsa dahi hibe desteğinden karşılanmaz.
Ayni katkılar
MADDE 19 – (1) Proje sahiplerinden, ortaklarından veya
işbirliği yapılan kişi ve kuruluşlardan herhangi biri tarafından hibe
sözleşmesi öncesi edinilmiş arazi, bina, makine ve ekipmanlar, ayni katkı
olarak proje yatırım tutarına dâhil edilmez.
(2) Hibe sözleşmesi imzalandıktan sonra, hibeye esas
proje giderleri dışında kendi kaynaklarını kullanarak yatırımcılar tarafından
bina, malzeme, makine ve ekipman ile işgücüne yönelik olarak yapılacak herhangi
bir katkı, yatırım süresi içerisinde tamamlanması koşulu ile ayni katkı olarak
değerlendirilir. Ancak iş takvimleri ve uygulamalar sırasında bu katkıların,
hibeye esas proje giderlerine yönelik kullanımlar yapılmadan önce veya
eşzamanlı olarak yatırımcı tarafından tamamının gerçekleştirilmesi zorunludur.
Başvuru sahipleri, bu hususları başvuru formlarında taahhüt ederler.
(3) Ayni katkılar hibeye esas proje giderleri
kapsamında öngörülmüş satın alımlardan ayrı bağımsız ihaleler veya
gerçekleşmeler şeklinde yapılır.
(4) Başvuru aşamasında ayni katkı olarak taahhüt
edilen işlerin projede öngörülen nitelik ve nicelikte gerçekleştirilmesi
şarttır.
(5) Bu kapsamda yapılacak ayni katkılar, yatırımcının
yapmakla yükümlü olduğu katkı payının yerine ikame edilemez.
YEDİNCİ BÖLÜM
Proje Başvuruları
Başvuru süresi
MADDE 20 – (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre
hazırlanan başvuru dosyasının girişi bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
doksan gün içerisinde elektronik ağ üzerinden yapılır.
(2) Son başvuru tarihi bitiminde elektronik ağ
başvurular için veri girişine kapatılır.
(3) Yapılan başvurular son haliyle işleme alınır.
Başvuracaklara sağlanacak teknik destek
MADDE 21 – (1) Başvuracak gerçek ve tüzel kişiler, program
konusunda il proje yürütme biriminden ihtiyaç duydukları bilgiyi alabilirler.
(2) İl proje yürütme birimlerince verilecek bilgi,
proje hazırlanmasında karşılaşılacak sorulara cevap vermekle sınırlı olup
projenin kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteliği taşımaz.
(3) İl proje yürütme birimleri, yatırımcılara
kesinlikle proje hazırlayamaz.
(4) Bu Tebliğde belirtilen esaslara uygun olarak
hazırlanacak, programa ait uygulama rehberi, başvuru formları ve bilgilendirici
dokümanlar ile satın alma kitabı “www.tarim.gov.tr” internet sayfasından temin
edilebilir.
(5) Bakanlık tarafından düzenlenecek eğitim, çalıştay,
bilgilendirme toplantılarıyla ve “www.tarim.gov.tr” internet adresinden
ilgililere bilgi aktarılır.
Başvurulacak yerler
MADDE 22 – (1) Program ile ilgilenen gerçek ve tüzel
kişiler başvurularını “www.tarim.gov.tr” internet adresinden yaparlar.
Başvuru şekli
MADDE 23 – (1) Proje başvuruları;
a) 8 inci maddede belirtilen yatırım konularını
gerçekleştirmek amacıyla hazırlanır.
b) 11 inci maddede belirtilen niteliklere sahip gerçek
ve tüzel kişiler tarafından yapılır.
c) Bakanlık tarafından yayımlanacak uygulama rehberine
uygun olarak hazırlanır.
(2) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre
hazırlanan başvuru dosyasının girişi elektronik ağ üzerinden yapılır.
(3) Başvurunun gerçekleşmesi için başvuru dosyasının
elektronik ağ üzerinden girişinin yapılması şarttır.
(4) Başvuru tarihinin bitiminden sonra başvuru
dosyasında hiçbir belgede ve/veya dokümanda düzeltme yapılamaz ve doküman
tamamlatılamaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Proje Başvurularının İl Düzeyinde Değerlendirilmesi
İl proje değerlendirme komisyonu
MADDE 24 – (1) Program kapsamında, başvurusu alınan
projelerin incelenmesi ve ilk değerlendirmeleri bu bölümde belirtilen
kriterlere göre il proje değerlendirme komisyonu tarafından yapılır.
Başvuruların, bu Tebliğe, uygulama ve değerlendirme rehberine uygun olarak il
düzeyinde değerlendirilmesinden il proje değerlendirme komisyonu sorumludur.
(2) İl proje değerlendirme komisyonunun oluşturulma ve
çalışma şekilleri valilik tarafından son başvuru tarihinden önce belirlenir ve
taraflara duyurulur. İl proje değerlendirme komisyonu en az beş temsilciden
oluşur.
(3) İl proje değerlendirme komisyonuna, değerlendirme
sürecinde gerekli tüm teknik ve lojistik desteğin verilmesi, tabloların
düzenlenmesi, proje özetlerinin hazırlanması, verilerin muhafazası gibi
konularda çalıştırılması amacı ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarından personel
görevlendirilebilir.
(4) Değerlendirmeye; son başvuru tarihini takiben ilk
iş günü içerisinde yapılacak toplantıda belirlenecek kriterlere göre elektronik
ağ üzerinden başlanır. Valilik makamının ihtiyaç duyması halinde teknik alt
komisyon görevlendirilebilir. Oluşturulan alt komisyon il proje değerlendirme
komisyonu ile eş zamanlı olarak projelerin incelemesini tamamlar.
(5) Komisyon, bu değerlendirmeleri son başvuru
tarihini takiben en geç kırk beş gün içerisinde tamamlar ve görevi sona erer.
Yatırım başvurularının idari uygunluk açısından
incelenmesi
MADDE 25 – (1) İl proje değerlendirme komisyonu, öncelikli
olarak proje başvuru dosyalarında istenilen belgeleri Ek-1’de yer alan
Başvuruların İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre “var/yok/muaf” olarak
değerlendirir.
(2) Belge ve dokümanları tam olan başvuru dosyalarının
uygunluk yönünden incelenmesine geçilir.
(3) Başvuruda yüklenen hiçbir belge ve/veya dokümanda
düzeltme veya değiştirme yapılamaz.
(4) Yüklenen belge ve/veya dokümanlar sonucunda
Ek-1’de yer alan Başvuruların İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre eksiksiz
olduğu tespit edilen başvurular, uygunluk yönünden incelenir.
(5) İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre tam ve
içeriği uygun olan başvurular ve ekleri, 26 ncı maddede açıklanan, başvuru
sahibi ve projenin uygunluğu açısından değerlendirmeye alınır.
Başvuru sahiplerinin, ortaklarının ve projelerin
uygunluğu açısından incelenmesi
MADDE 26 – (1) 11 inci maddede belirtilen kriterlere göre
başvuru sahiplerinin, eğer varsa ilişkili kurumların ve projenin uygunluğunun
incelenmesi, Ek-2’de yer alan Başvuru Sahibi ve Projenin Uygunluk Değerlendirme
Tablosu kriterlerine göre yapılır.
(2) 25 inci madde ile bu madde uyarınca yapılan
uygunluk kontrollerinde elektronik ağ üzerinde düzeltme yapılmaz, yaptırılması
talep edilmez ve uygunluk kriterlerini sağlamayan proje başvuruları
değerlendirme dışında tutulur. Başvuru Sahibi ve Projenin Uygunluk
Değerlendirme Tablosu kriterlerine göre uygun görülen başvurular ön
değerlendirmeye alınır.
Başvuruların ön değerlendirme kriterleri açısından
değerlendirilmesi
MADDE 27 – (1) Proje başvurularının yapılacak ön
değerlendirmelerinde; başvuru sahibinin niteliği, yatırım yerinin
karakteristiği, istihdam sayısı, yatırım konusu, yatırımın yapılacağı ilçede
daha önce bu programdan yararlanan tesis sayısı, başvuru sahibinin daha önce
hibeden yararlanma durumu ve Bakanlık kayıt sistemine kayıt tarihi gibi
kriterleri göz önüne alınır.
(2) Ekonomik yatırımlara ait ön değerlendirme
kriterleri Ek-3’te belirtilmiştir. Proje ön değerlendirme kriterlerinden toplam
olarak altmış ve üzerinde proje puanı almış olan başvurular genel
değerlendirmeye alınır.
Başvuruların genel değerlendirme kriterleri açısından
değerlendirilmesi
MADDE 28 – (1) Ekonomik yatırımlarda proje ön değerlendirme
kriterlerinden toplam olarak altmış ve üzerinde proje puanı almış olan proje
başvuruları, değerlendirme rehberi ve Ek-4’te yer alan Genel Değerlendirme
Cetveli kriterlerine göre puanlandırılır ve bu puanlamalarda;
a) Projenin uygulandığı dönem boyunca faaliyetlerini
sürdürebilmeleri ve gerekirse projenin finansmanını sağlayacak istikrarlı ve
yeterli mali kaynaklara sahip olmaları,
b) Teklif edilen projeyi başarıyla tamamlayabilmek
için gereken profesyonel yeterliliklere sahip olmaları,
dikkate alınır.
(2) Ayrıca projenin uygunluğu, teklif çağrısında
belirtilen amaçlarla tutarlı olması, kalitesi, katma değeri, sürdürülebilirliği
ve maliyet etkinliği gibi unsurlar da gözetilir.
(3) Genel değerlendirme kriterleri puanlama amacıyla
bölümlere ve alt bölümlere ayrılmıştır. Her alt bölüme, aşağıdaki kurallar
uyarınca 1 ve 5 arasında bir puan verilir:
1 = Çok zayıf,
2 = Zayıf,
3 = Yeterli,
4 = İyi,
5 = Çok iyi.
(4) Ek-4’teki Genel Değerlendirme Cetvelinde yer alan
“Bölüm 1. Mali Yapısı ve Proje Gerçekleştirebilme Kapasitesi” kriterlerinden
asgari yeterli puanın on iki olması gerekir. Toplam on ikiden daha az puan
alındığı takdirde teklifin değerlendirilmesine devam edilmez.
(5) Ek-4’teki Genel Değerlendirme Cetvelinde yer alan
“Bölüm 2. Uygunluk” kriterlerinden asgari yeterli puanın on sekiz olması
gerekir. Toplam on sekizden daha az puan alındığı takdirde teklifin
değerlendirilmesine devam edilmez.
(6) Genel değerlendirme kriterlerinden toplam altmış
beş ve üzeri puan alan yatırım başvurularının değerlendirilmesine devam edilir.
İl proje değerlendirme raporu
MADDE 29 – (1) Proje başvurusunda bulunmuş ve değerlendirme
neticesinde ön değerlendirme kriterlerinden altmış ve üzeri, genel değerlendirme
kriterlerinden de altmış beş ve üzeri puan alan başvurulara ait; ön
değerlendirme puanının % 50’si ve genel değerlendirme puanının % 50’si
toplanarak elektronik ağ üzerinde nihai puan belirlenir.
(2) Nihai puanı belirlenen başvurular, Ek-5’te yer
alan ekonomik yatırımlar ve kırsal ekonomik altyapı yatırımlarına ait Sektörel
Bazda Proje Konuları İl Öncelik Sıralamaları dikkate alınarak sektörel bazdaki
proje konularına göre gruplandırılır. Başvurular nihai puanlarına göre ekonomik
yatırımlar ve kırsal ekonomik altyapı yatırımları ayrı ayrı sıralanarak program
teklif listeleri hazırlanır. Genel değerlendirme raporu, değerlendirme sonuç
tablosu ve program teklif listelerinin elektronik ağ üzerinden alınan çıktısı,
komisyonca imzalanarak Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) Başvuru sahiplerince elektronik ağ üzerinden
yapılan başvurular, Bakanlığın uygun gördüğü süre boyunca muhafaza edilir.
Hibe başvurusunun reddedilme nedenleri
MADDE 30 – (1) İl proje değerlendirme komisyonu tarafından
değerlendirme kriterlerine göre yapılan inceleme sonucu alınan proje
başvurularının reddedilme kararı, tüm projelerle ilgili Genel Müdürlük onayı
tamamlandıktan sonra il müdürlüğü tarafından proje sahiplerine bildirilir.
(2) Başvuruyu reddetme kararının bu maddedeki gerekçelere
dayanması zorunludur:
a) Başvurunun müracaat tarihinden sonra alınması.
b) Başvuru sahibinin ve ortaklarının bu Tebliğde
belirtilen şartlara sahip olmaması.
c) Başvuruya konu faaliyetin program kapsamında
olmaması.
ç) Sera, çelik silo ve soğuk hava depolarında
tamamlama, kapasite artırımı ve/veya teknoloji yenileme için hibe başvurusu
yapılması.
d) Başvurunun uygulama için öngörülen azami süreyi
aşması.
e) Hibeye esas proje tutarının ve talep edilen
katkının duyurulmuş olan azami miktarı aşması.
f) Projenin teknik yapılabilirlik, yatırım faaliyetine
uygunluk, maliyetlerin piyasa fiyatlarına uygun olmaması ve/veya yetersiz
olması.
g) Başvuru formu ve ekleri içindeki bütçe rakamlarının
birbirleri ile tutarsız olması.
ğ) Yatırımla ilgili başvuruda sunulan bilgi ve
belgelerle yatırım konusu veya yatırım yerinin uyumsuz olması.
h) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın altında kalması.
ı) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın üzerinde olmasına rağmen genel değerlendirme
kriterlerine göre belirlenmiş minimum puanın altında kalması.
i) Bütün yatırım konularında; 22/11/1984 tarihli ve
3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu
kapsamında konulan şerh için ilgili kurumdan yatırım yapılmasında sakınca
olmadığına dair belge alınmış yatırım yerleri ile Organize Sanayi Bölgesi,
Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi ve İhtisas Küçük Sanayi Sitesi
tarafından yatırım yerlerine konulan ipotek veya şerhler, organize sanayi
bölgelerinin kuruluşunda kullanılan krediler nedeniyle konulan ipotek ve
şerhler ile bu Tebliğ kapsamında yapılacak başvurular için yatırım yerinin
kiralanmış olması durumunda kira sözleşmeleri nedeniyle yatırım yerlerine
konulan şerhler hariç yatırım yerinin ipotekli, şerhli, icraya verilmiş ve
mahkemelik olması.
j) Kapasite artırımı ve/veya teknoloji yenileme
konularında, mevcut tesisin faaliyeti ile ilişkili olarak bankalarca başvuru
sahibi adına daha önce kullandırılan kredi nedeniyle konulan ipotek için ilgili
bankadan geri ödemelerin düzenli ödendiğine dair belge alınmış olanlar ile
program kapsamında daha önce hibe desteğinden yararlanmış olan tesisler için
sözleşmeleri gereği konulan şerhler hariç yatırım yerinin ipotekli, şerhli,
icraya verilmiş ve mahkemelik olması.
k) Başvurunun elektronik ağ üzerinden yapılmamış
olması.
l) Başvurunun bu Tebliğ ve uygulama rehberinde
belirtilen usul ve esaslara göre hazırlanmaması.
m) Hibeye esas proje tutarının 30.000 Türk Lirasının
altında olması.
n) Yatırımcının ve ortaklarının; yüz kızartıcı suç
işlemesi, dolandırıcılık veya yolsuzluk yapması, Milli güvenliğe tehdit
oluşturduğu tespit edilen terör örgütlerine aidiyeti, iltisakı veya irtibatı
olması, Devlet sırlarını açığa vurması, Devletin şahsiyetine karşı işlenmiş
suçlar ve yatırımcının profesyonel faaliyetini ilgilendiren bir suçtan kesin
hüküm ve/veya idari bir karar olması.
o) Program bütçesinin yetersiz olması.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Nihai Değerlendirme Kararı ve Hibe Sözleşmesi
Nihai değerlendirme kararı
MADDE 31 – (1) Nihai değerlendirme, bu maddede belirtilen
hususlar dikkate alınarak merkez proje değerlendirme komisyonunca yapılır.
(2) Bu Tebliğin bütçesi Bakanlıkça belirlenir.
a) Komisyonca; kırsal ekonomik alt yapı ile
ekonomik yatırımların bütçeleri, Bakanlığın destekleme politikalarına göre
belirlenir. Ancak her biri için ayrılan bütçe, toplam bütçenin %25’inden az
olmamak üzere düzenlenir. Türkiye İstatistik Kurumu ve Kalkınma Bakanlığının
belirlemiş olduğu illerin tarım alanı, kırsal nüfus, tarımsal üretim değeri,
işletme sayısı dikkate alınarak illerin katsayısı hesaplanır. Bu nihai
katsayılara göre de illerin yaklaşık bütçesi belirlenir.
b) İlin yaklaşık bütçesinin yeterli olması durumunda
program teklif listesinde yer alan tüm başvurular yatırım programına alınır.
c) Ekonomik yatırımlar için bütçe yetersiz ise
sektörel bazda ilin birinci öncelikli proje konusunda en yüksek puan alan
başvurudan başlanarak o il için belirlenen bütçe kapsamında sırası ile diğer
sektörlerin en yüksek puan alan projeleri programa alınır. Tüm sektörlerdeki
birinci sırada yer alan projeler programa alındıktan sonra bütçe imkânları
dâhilinde aynı yöntem ile diğer projeler de programa alınmaya devam edilir.
ç) Kırsal ekonomik alt yapı yatırımları için bütçe yetersiz
ise sektörel bazda ilin birinci öncelikli proje konusunda en yüksek puan alan
başvurudan başlanarak o il için belirlenen bütçe kapsamında sırası ile diğer
sektörlerin en yüksek puan alan projeleri programa alınır. Tüm sektörlerdeki
birinci sırada yer alan projeler programa alındıktan sonra bütçe imkânları
dâhilinde aynı yöntem ile diğer projeler de programa alınmaya devam edilir.
d) İl düzeyinde ekonomik yatırım ile kırsal ekonomik
alt yapı yatırım konularından herhangi biri için ayrılan bütçenin artması
durumunda yatırım konuları arasında bütçe aktarımı yapılır.
e) İllerin varsa artan bütçeleri toplanır ve bütçesi
yetersiz olan illere katsayısı oranında dağıtılır. Bu işleme programa ayrılan
bütçe bitinceye kadar devam edilerek illerin yatırım programı oluşturulur ve
nihai değerlendirme kararı düzenlenir.
(3) Nihai değerlendirme kararı Genel Müdürlüğün onayı
ile kesinleşir.
(4) Bakanlığın bir başvuruyu reddetme ya da hibe
vermeme kararı kesindir.
Değerlendirme sonuçlarının açıklanması
MADDE 32 – (1) Kesinleşen değerlendirme sonuçları Genel
Müdürlükçe il müdürlüklerine yazılı olarak bildirilir. Ayrıca hibe desteğine
hak kazanan başvuru sahiplerine ait proje numaraları “www.tarim.gov.tr”
internet sitesinde yayımlanarak ilan edilir.
(2) İl müdürlükleri kendilerine iletilen sonuçları,
başvuru sahiplerine on gün içerisinde tebliğ eder.
Tatbikat projeleri ve kesin bütçelerin hazırlanması
MADDE 33 – (1) Başvuru aşamasında, tatbikat projelerini
hazırlamamış olan proje sahipleri hibe sözleşmesi imzalamadan önce mutlaka
başvuru konusu ve amacına uygun tatbikat projelerini ve kesin bütçelerini
hazırlamak, ilgili yasalar gereğince alınması gerekli izin, ruhsat ve onay
işlemlerini tamamlamak zorundadırlar.
(2) Başvuru son tarihi ve nihai değerlendirme
kararının bildirimi arasında geçen sürede oluşacak girdi fiyatlarındaki
değişimlerden dolayı ve/veya tatbikat projelerinin hazırlanması aşamasında
proje sahipleri hibe sözleşmesi öncesi bütçe revizyonu talebinde
bulunabilirler.
a) Bütçe değişiklik talepleri kesinlikle hibeye esas
proje tutarında bir artırıma neden olamaz. Ancak hibeye esas proje tutarında
artırım yapmamak şartıyla toplamı oluşturan gider kalemleri arasındaki
değişiklikleri içerebilir.
b) Hibeye esas proje tutarının üzerinde bütçe artırım
talepleri ancak proje başvuru sahibinin bu miktar işi ayni olarak hibe desteği
dışında %100 kendisinin gerçekleştirmesi koşuluyla kabul edilebilir.
(3) Hibe sözleşmesi öncesi yatırım yeri değişikliği de
dahil başvuruya esas projede yapılacak değişikliklerin onaylanması il
müdürlüğünün yetkisindedir.
(4) Yapılacak değişiklikler projenin konusunda,
amacında ve niteliğinde bir değişikliğe neden olamayacağı gibi değerlendirme
kriterleri yönünden de herhangi bir puan azalmasına neden olamaz.
Hibe sözleşmesi
MADDE 34 – (1) Hibe sözleşmesi, il müdürü ile hibe başvuru
sahibi arasında akdedilir.
(2) Hibe sözleşmesi içerik ve formatı Bakanlık
tarafından yayımlanan uygulama rehberinde tüm taraflara önceden duyurulur.
(3) Başvuru sahipleri, hibe sözleşmesi aşamasında
elektronik ağ üzerinden girişleri yapılan bilgi ve belgeler ile 33 üncü madde
gereğince yapılan değişiklikler ve hibe sözleşmesi ekinde bulunması gereken
diğer belgeleri de kapsayacak dosya sunarlar. Sunulan bilgi ve belgelerin
imzalı/paraflı olması gerekir.
(4) Başvuru sahiplerinin hibe kaynaklarından
yararlanabilmesi için hibe sözleşmesi eki dokümanları tamamlayarak hibe
sözleşmesini imzalaması önkoşuldur.
(5) Kendilerine yapılan bildirimi takip eden kırk beş
gün içerisinde il müdürlükleri ile hibe sözleşmesi imzalamayan başvuru
sahiplerinin proje başvuruları ve bunlara ilişkin değerlendirme sonuçları iptal
edilir. Ancak yenilenebilir enerji üretimi konusunda yapılan başvurular için bu
süre doksan gündür.
(6) Başvuru sahibi tarafından teslim edilen hibe
sözleşmesi ekleri il müdürlüklerince uygun bulunursa karşılıklı müzakere
edilerek hibe sözleşmesi imzalanır.
(7) Programa alınan projelerde 30 uncu maddede yer
alan hibe başvurusunun reddedilme nedenlerinden herhangi birisinin hibe
sözleşmesinin imzalanmasından önce tespit edilmesi halinde söz konusu başvuru
sahipleri ile hibe sözleşmesi imzalanmaz.
Hibe sözleşmelerinde teminat alınması
MADDE 35 – (1) Ekonomik yatırımlarda proje sahibi, hibeye
esas proje tutarının %10’u tutarında süresiz limit dâhilinde banka teminat
mektubunu hibe sözleşmesi ile birlikte il müdürlüğüne verir veya hibe
sözleşmesinde belirtilen hibeye esas proje tutarının %5’ini il müdürlüğü adına
açılacak bir hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teminat mektuplarının
teyidi alındıktan sonra, defterdarlık muhasebe müdürlüğüne muhafazası için
teslim edilir.
(2) Teminat mektuplarının toplam tutarı, hibeye esas
proje tutarının %10’undan az olmamak kaydı ile birden fazla bankadan teminat
mektubu alınabilir.
(3) Nihai raporun onaylanması ve son ödemenin
gerçekleşmesini takiben yatırımcının, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi
borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il
müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar
kendisine iade edilir.
(4) Hibe sözleşmesinin, sözleşmede yer alan nedenlerle
fesih edilmesi halinde, yatırımcıya herhangi bir hibe ödemesi yapılıp
yapılmadığına bakılmaksızın teminat mektubu veya hesapta bulunan miktar Hazine
adına irat kaydedilir.
Hibe sözleşmesi akdi
MADDE 36 – (1) Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü ve başvuru
sahibi arasında iki adet olarak akdedilir. Hibe sözleşmesinin taraflarca
imzalanmış metninin bir adedi ve ekleri il müdürlüğünde bir adedi de proje
sahibince muhafaza edilir.
Hibenin nihai tutarı
MADDE 37 – (1) Hibenin azami miktarı hibe sözleşmesinde
gösterilir ve önerilen bütçeye dayanır. Hibe sözleşmesinde yer alan azami tutar
üst limit niteliğindedir. Hibenin nihai tutarı, fiili gerçekleşmeler ve
tahakkuklar sonrasında ortaya çıkar.
(2) Hibe miktarı, 13 üncü maddede belirtilen tutar ve
oranı kesinlikle aşamaz.
Yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
MADDE 38 – (1) Proje sahibi, projeyi hibe sözleşmesi
koşullarına uygun olarak icra etmediği takdirde Bakanlığın ödemeleri yapmama
ve/veya hibe sözleşmesini feshetme hakkı saklıdır. Bu durumda Bakanlık, ayrıca
hibe miktarını azaltabilir ve/veya hibe kaynaklarından ödenmiş olan meblağların
tamamen veya kısmen geri ödenmesini talep edebilir.
(2) Hibe sözleşmeleri devredilemez. Ancak yatırım
sahibi gerçek kişinin vefatı halinde kanuni mirasçılarının talep etmeleri
durumunda hibe sözleşmesi kanuni mirasçılar adına tadil edilerek
uygulamalara devam edilir.
ONUNCU BÖLÜM
Uygulamalar, Satın Almalar ve Ödemeler
Proje uygulamalarının izlenmesi
MADDE 39 – (1) Proje sahipleri, hibe sözleşmesi akdinden
sonra, teklif ve kabul edilen projeyi hibe sözleşmesi hükümlerine göre il
müdürlüğünün bilgisi dâhilinde süresi içerisinde uygulamaya başlar.
(2) Projelerin uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi,
il proje yürütme birimlerince yapılır. Gerek duyulması halinde il proje yürütme
birimlerinde ilgili kamu kurumu elemanları da görev alabilir.
(3) Proje uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi
ihtiyaç duyulduğunda Genel Müdürlükçe de yapılır.
(4) Yatırımcılar, proje ile ilgili gelişmeleri içeren
ilerleme raporlarını üç ayda bir il müdürlüğüne vermekle yükümlüdürler. Nihai
rapor ile birlikte işyeri açma ve çalışma ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi,
demirbaş kayıt listesi, yatırıma ait fotoğraflar ile uygulama rehberinde
belirtilen belgeleri il müdürlüğüne ibraz etmekle yükümlüdür.
(5) Proje uygulamalarının bu Tebliğ ve hibe sözleşmesi
hükümlerine uygun olarak yürütülmediğinin tespiti halinde, bu durum tutanağa
bağlanarak tutanak tarihinden itibaren on gün içerisinde proje sahiplerine
uygulamaların hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak yürütülmesi konusunda il
müdürlüğü tarafından bir ihtar yazısı yazılır ve konu hakkında Genel Müdürlük
on gün içerisinde bilgilendirilir.
(6) Yazının karşı tarafa tebliğ tarihini izleyen bir
ay içerisinde projenin bu Tebliğ ve hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak
yürütülmediğinin tespit edilmesi halinde il müdürlüğü fesih için Genel
Müdürlüğün uygun görüşü doğrultusunda hibe sözleşmesinin fesih işlemini
başlatır.
(7) Proje uygulamaları ve takibi süresindeki iş ve
işlemler, Bakanlar Kurulu Kararı, Tebliğ ve bu Tebliğe bağlı olarak yayınlanan
uygulama rehberi ile Bakanlık ile yatırımcı arasında imzalanmış olan hibe
sözleşmesi hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Satın alma ve uygulama sözleşmeleri
MADDE 40 – (1) Yatırımcılar, proje uygulamasında hibe
kapsamında yapacakları inşaat, makine, ekipman ve malzeme satın alma
işlemlerinde Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma kitabında belirtilen
kurallara uygun hareket ederler.
(2) Yatırımcılar tarafından hazırlanacak ihale dokümanları
keşif bedelleri, ihale sonucunda imzalanacak uygulama sözleşmeleri tutarları ve
uygulamalara ilişkin hakediş tutarları, hibe sözleşmesinde o gider için
belirtilmiş tutarın kesinlikle üstünde olamaz.
(3) Yatırımcılar, hibe sözleşmesi hükümleri ve proje
tekliflerine uygun olarak yaptıkları inşaat, makine, ekipman ve malzeme
alımlarına ilişkin ihaleye esas satın alma belgelerinin aslı ve bir suretini
yüklenicilerle sözleşme yapmadan önce il müdürlüğüne verirler. Yatırımcılar,
ihaleyi kazanan yüklenicilere ait vadesi geçmiş vergi borcu ve Sosyal Güvenlik
Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu olmadığına dair belgeyi de ihale dosyasında
ibraz etmek zorundadır.
(4) İl müdürlüğü ihaleye esas satın alma belgelerini
beş iş günü içerisinde inceler, ihalenin uygun olup olmadığı yatırımcıya yazılı
olarak bildirilir ve ihaleye esas satın alma belgelerinin aslı yatırımcıya iade
edilir.
(5) Satın alma işleminin il müdürlükleri tarafından
uygun bulunmasından sonra, yatırımcılar, yüklenici ile sözleşme yaparak sipariş
mektubunu düzenler.
(6) İl proje yürütme birimi tarafından incelenen satın
alma belgelerinin uygun bulunmaması durumunda, yatırımcı satın alma işlemini
uyarılar doğrultusunda yeniler.
(7) Yatırımcılar, sipariş mektupları ile imzalanan
uygulama sözleşmelerinin aslı ve suretini, il proje yürütme birimlerine teslim
ederler. Belgelerin suretlerinin aslına uygunluğu onaylandıktan sonra
belgelerin asılları yatırımcıya iade edilir.
(8) Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ihale ile
ilgili satın alma belgelerini inceler.
Proje harcamalarının kontrolü
MADDE 41 – (1) Yatırımcılar, satın alınan inşaat, makine ve
ekipman alım işlerine ait fiili gerçekleşmelerden sonra ödeme taleplerini
ekleri ile birlikte il müdürlüğüne teslim ederler.
(2) İl müdürlüğüne teslim edilen ödeme belgeleri; on
beş gün içerisinde ilgili mevzuat, hibe sözleşmesi ve proje amaçlarına
uygunluğu açısından kontrol edilip onaylandıktan sonra bu belgelere ait
bilgilerin veri tabanına girişi yapılır. Her ayın on beşine kadar o aya ait
hakediş bilgilerini içeren veri tabanı çıktısı onaylanarak üst yazı ekinde
Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) Nihai rapor ve ekleri tamamlanmayan projenin son
ödemesi yapılmaz. Son ödeme tutarı da hibeye esas proje tutarının %20’sinden az
olamaz.
Ödemeler
MADDE 42 – (1) Genel Müdürlük tarafından internet ortamında
oluşturulmuş veri tabanına il müdürlüklerince uygun görülerek girişleri yapılan
hakedişler Genel Müdürlükçe yatırımcının hesabına aktarılır.
(2) Ayni katkıların son ödeme talebinden önce
yatırımcı tarafından gerçekleştirilmiş olması gerekir.
(3) Asıllarına uygunluğu onaylanmış ödeme ile ilgili
eklerin bir sureti il müdürlüğü tarafından muhafaza edilir. Genel Müdürlük
gerekli görmesi halinde ödeme ile ilgili belgeleri incelenmek üzere ister.
(4) Program kapsamında, Bakanlıkça ve yatırımcılarca
yapılacak her türlü ödemeler ve teminat ödemeleri Türk Lirası olarak yapılır.
(5) 29/6/2008 tarihli ve 26921 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği (Seri: A Sıra No:2) gereğince yatırımcı
tarafından her ödemede ve teminatın iadesi aşamasında vergi dairelerince
verilecek vergi borcu olmadığına dair belge ile Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi
geçmiş prim borcu olmadığına dair belgenin ibraz edilmesi gerekir.
Proje hesapları
MADDE 43 – (1) Yatırımcı, projenin uygulanmasına ilişkin
hesaplara ait kayıtları düzenli tutmak ve saklamakla yükümlüdür.
Hibe sözleşmesinde yapılacak değişiklikler
MADDE 44 – (1) Hibe sözleşmesinin imzalanmasından sonra,
projenin uygulamasını zorlaştıracak veya geciktirecek herhangi bir durum veya
bir mücbir sebep söz konusu ise hibe sözleşmesi uygulamanın herhangi bir
safhasında değişikliğe uğrayabilir ve/veya proje uygulamasının tamamı veya bir
kısmı askıya alınabilir.
(2) Proje uygulamasına ilişkin değişiklikler, hibe
sözleşmesine yapılacak yazılı bir ekle belirtilir. Hibe sözleşmesi değişim
isteğinin kabul edilebilmesi için gerekçelerin detaylı olarak açıklanması ve
belgelerle desteklenmesi gerekir.
(3) Yatırım yeri değişikliği söz konusu olması
halinde; yatırımcı bu talebini gerekçeleriyle birlikte il müdürlüğüne iletir.
İl proje yürütme birimi tarafından değişiklik talebinin uygun görülmesi halinde
talep il müdürlüğü tarafından Bakanlığa iletilir. Bakanlık, değerlendirme
sonrası kesin kararını il müdürlüğüne bildirir.
Bütçe içi değişiklikler
MADDE 45 – (1) Hibe sözleşmesinde bütçe içi değişiklikler,
hibeye esas proje tutarında bir artışa yol açmamak ve projenin temel amacını
etkilememek şartıyla satın alma işleminden önce bir kez yapılabilir.
(2) Bütçe içi değişiklikler, makine, ekipman, malzeme
ve inşaat işleri bütçe kısıtlarına aykırı olamaz.
(3) Hibeye esas proje tutarı içerisindeki makine,
ekipman, malzeme ve inşaat işlerine ait bütçe kalemleri arasındaki
değişiklikler, aktarım yapılacak bütçe kalemi tutarının en fazla %20’si
oranında değişiklik gerçekleştirilebilir.
(4) Bu maddede belirtilen bütçe revizyonlarında,
yatırımcı bütçe değişikliği talebini gerekçeleri ile birlikte il müdürlüğüne
bildirir. İl müdürlüğü tarafından uygun görülen bütçe revizyonları takip eden
ilk ödeme talebi ile birlikte proje toplam bütçesi tablosuna işlenir.
(5) Bütçe içi değişiklikler ayni katkıyı kapsamaz.
Uygulama sorumluluğu
MADDE 46 – (1) Yatırımların proje amaçlarına uygun olarak
yapılmasından, uygulamaların hibe sözleşmesinde belirtilen usul ve esaslara
göre gerçekleştirilmesinden, doğru olarak belgelendirilmesinden ve belgelerin
muhafazasından yatırımcılar sorumludur.
(2) Yatırımcılarca gerçekleştirilecek projelerin
amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların hibe sözleşmesinde
belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin izlenmesinden,
uygulamaya yönelik olarak düzenlenecek tüm belgelerin kontrolünden,
onaylanmasından ve birer suretinin muhafazasından il müdürlükleri sorumludur.
(3) Yatırımcılarca gerçekleştirilecek projelerin
amaçlarına uygun olarak faaliyetini sürdürmesi şarttır. Hibe sözleşmesinde
belirtilen mücbir sebepler dışında bir yıllık süre içerisinde faaliyetini
sürdürmediği tespit edilmesi halinde ödenen hibe 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun Hükümlerine göre
hesaplanarak gecikme zammı ile birlikte yatırımcıdan tahsil edilir.
Proje ile sağlanan ekipmanların mülkiyeti
MADDE 47 – (1) Proje sahibi, hibe sözleşmesi kapsamında
sağlanmış tesis, makine, ekipman, teçhizat ve diğer malzemelerin mülkiyetini,
yerini ve amacını proje yatırımının bitiminden itibaren beş yıl içinde
değiştiremez.
(2) Hibe sözleşmesi kapsamında sağlanmış tesis,
makine, ekipman ve malzemelerin mülkiyetinin, yerinin ve amacının proje yatırımının
bitiminden sonraki beş yıl içerisinde değiştirildiğinin il müdürlüğü tarafından
tespiti halinde, ödenen hibe tutarı 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun Hükümlerine göre hesaplanarak gecikme zammı ile birlikte
yatırımcıdan tahsil edilir.
ON BİRİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Yaptırımlar
Denetim
MADDE 48 – (1) Program kapsamında yapılan tüm işlemler Bakanlık
Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı tarafından denetlenir. Bu denetimler sırasında
yapılan işlemlere ait talep edilen tüm bilgi ve belgeler kendilerine sunulur.
Yaptırımlar
MADDE 49 – (1) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri,
ödeme tarihinden itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları
dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte geri alınır. Haksız
ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek
ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu
tutulurlar.
(2) Destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu
düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı tespit
edilen yatırımcılar, beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmazlar.
(3) Yatırımcı, yatırımcının birinci derecede yakınları
ve yatırımcıya ait şirketlerde çalışanlar, hibe desteğinden yararlanılacak
kendi yatırımlarına ait makine, ekipman ve malzeme ile inşaat işleri için
yüklenici olamazlar. Aynı zamanda satın almaya davet edilen yüklenici
firmaların ortağı ya da hissedarı da olamazlar. Aksi halde hibe ödemesi yapılsa
dahi bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre yapılan hibe ödemesi geri
alınır.
(4) İl Müdürlüğü ile Hibe Sözleşmesi imzalayıp
yatırımını tamamlayan yatırımcılardan izleme süresi içerisince mülkiyetini
değiştiren, faaliyetine son veren, hibe sözleşmesi hükümlerine aykırı hareket
eden gerçek ve tüzel kişiler beş yıl süresince hibe desteğinden
faydalanamazlar.
ON İKİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer desteklerden yararlanma
MADDE 50 – (1) Başvuruya esas proje için bu Tebliğ
kapsamında verilecek destek dışında hiçbir kamu kurum ve kuruluşunun
desteklerinden, faiz niteliğindeki destekler hariç, yararlanılamaz.
Örnek uygulamalar
MADDE 51 – (1) Bakanlıkça seçilen örnek yeni yatırım
tesislerinde, tesisin inşaatına başlanılmasından inşaatın sonlandırılmasına
kadar geçen sürede, tesisin büyüklüğüne göre belirli sayıda konulacak kameralar
ile tesislerin yapım ve izleme süresince takibi sağlanır. Bu görüntüleme işlemi
zorunlu olup alınacak makine, ekipman ve malzeme giderleri hibeye esas gider olarak
makine ekipman mal giderleri bütçe tablosuna hibe sözleşmesi esnasında eklenir.
Programın uygulanmasına ilişkin yayınlar
MADDE 52 – (1) Bu Tebliğ gereği, programın genel uygulama usul ve
esaslarına açıklık getirmek, destek sağlamak amacıyla Genel Müdürlük tarafından
çıkarılan uygulama rehberi, satın alma kitabı ve genelgeler “www.tarim.gov.tr”
internet adresinde, bilgilendirme ve açıklamalar ise başvuru sayfasında
yayımlanır. Bu yayımlar, bu Tebliğde belirtilen genel uygulama usul ve
esaslarını belirler. Bu Tebliğde ve bu yayımlarda yer almayan hususlarda ulusal
mevzuat hükümleri ile Genel Müdürlüğün görüş ve talimatları geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 53 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 54 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanı yürütür.